על עששת בשיניים

בפה שלנו חיים לא מעט חיידקים מסוגים שונים אשר נמצאים על החניכיים, הלשון והשיניים. חלקם נחשבים לחיידקים מועילים אך יש שגורמים לנו נזק. חיידקים אלה ממלאים תפקיד משמעותי ביצירת עששת בשיניים. אז מה זה עששת? מה גורם לעששת בשיניים? איך יודעים כשיש עששת? איך נראית עששת? איך למנוע עששת? ואלו טיפולי עששת קיימים? את כל המידע תוכלו למצוא במאמר.

מה זה עששת ?

עששת בשיניים היא מחלה מאוד נפוצה המופיעה אצל אנשים רבים ובמיוחד אצל ילדים. כאשר אנו מכניסים כמויות של מזון שעשיר בסוכר, החיידקים שנמצאים בפה מפרקדים את הסוכר ויוצרים חומצות. אותן חומצות פוגעות ברקמות הבריאות והקשות של השיניים. כתוצאה מתהליך זה, נוצרים חללים  – עששת.

מה גורם לעששת בשיניים?

ישנם שני סוגים עיקריים של עששת:

  • עששת שנוצרת בחלק העליון של השן. מצב זה נגרם בעקבות המגע שחוזר על עצמו של השיניים עם חלקיקי המזון שאנחנו מכניסים לפה.
  • עששת בין -פרוקסימלית – עששת שנוצרת במרווחים שבין השיניים

בשני המקומות הללו החיידקים מתרבים ובמידה ולא שומרים על שגרת היגיינת שיניים הם ממירים את המזון שנכנס לחומצה. חומצות אלה הן מאוד עמידות ומסוגלות להסיר את השכבה המגנה על השיניים. לאחר שהחומצה מצליחה לחדור לשכבה המגנה, היא גורמת לחורים זעירים וכך מתחילה עששת. כאשר השכבה לגמרי נשברת, השן לא מסוגלת לשמור על חוזקה ולאורך זמן החומצה נכנסת יותר עמוק לתוך השן ומשמידה אותה מבפנים. לוקח זמן להבחין שיש עששת כיוון שהפעולה נעשית מבפנים עד שאפשר לראות את התפוררות השן.

ד״ר ענבל טל
ד״ר ענבל טל

רופאת שיניים בגל מרפאת ממוחים ברחובות.

איך יודעים כשיש עששת

על מנת לאבחן עששת, יש לגשת אל רופא השיניים. בזמן הפגישה הרופא יבדוק את הפה והשיניים באמצעות מכשור מתאים על מנת לבדוק האם יש אזורים רכים. הוא ישאל האם קיימת רגישות ותחושת כאב ויבצע צילומי רנטגן על מנת לראות האם קיימת עששת ומה מידת הריקבון שנוצר. הרופא יכול לראות איך נראית עששת בצילום – כתם כהה יותר, כמעין צל שמופיע על השן (סתימה רגילה תופיע כנקודה בהירה) מעיד על עששת. באמצעות הצילומים, רופא השיניים גם יוכל לאבחן האם מדובר בעששת משוט משטח חלק, סדק או שורש.

איך למנוע עששת

שמירה על היגיינת הפה יכולה למנוע הופעה של עששת בשיניים. רופאי השיניים ממליצים לצחצח שיניים פעמיים ביום למשך שתי דקות לפחות. כדאי לבחור במשחת שיניים עשירה בפלואוריד שמסייעת להפחית בחומצה אשר פוגעת בשיניים ויוצרת את העששת. בנוסף, יש להשתמש בחוד דנטלי לאחר כל צחצוח.  השימוש בחוש דנטלי גם מומלץ לאחר אכילה או שתייה של מוצרים שבהם יש אחוז גבוה של סוכרים. השימוש בחוד דנטלי מאפשר הסרה של חלקיקי מזון מאזורים שאליהם לא ניתן להגיע באמצעות מברשת השיניים.  מברשת שיניים חשמלית גם היא מאוד מומלצת שכן ניתן היא יותר אפקטיבית בהסרה של חיידקי פלאק שיוצרים את העששת. מברשת שיניים חשמלית מנקת ביעילות ובעדינות את הפה ואף את הלשון. ישנן מברשות אשר כוללות פונקציות חדשות אשר מסייעות בהסרה של רובד חיידקי שנוצר בין השיניים ובחניכיים. דרך נוספת לשמור על בריאות הפה ולמנוע הופעה של עששת היא ביקורים קבועים אצל רופא השיניים. ביקורים אלה מאפשרים זיהוי מוקדם של בעיות שבגילוי מוקדם ניתן לטפל בהם במהירות וביעילות. גילוי מאוחר של עששת עלול לדרוש טיפול יותר קיצוני שיגיע אף עד לעקירת השן. רופאי שיניים יודעים כאמור לזהות בקלות עששת ויכולים לטפל בבעיה.

טיפולי עששת

כאשר מגיעים אל רופא השיניים והוא מאבחן כי קיימת עששת בפה, עומדות לרשותו מספר אפשרויות טיפול. כל סוג טיפול יאפשר פתרון לנזק שגרמה העששת והוא מותאם לחומרת המצב.

  • סתימות בשן – אחד הטיפולים היותר נפוצים לטיפול בעששת הוא סתימות והוא מתאים למקרים שבהם העששת התגלתה בשלב מוקדם. במהלך הטיפול, רופא השיניים יקדח לתוך השן, במקומות שבו הוא רואה שיש פגיעה, יסיר את החומר שכבר רקוב וימלא את החלל בחומר שמיועד לסתימות שיניים. חומרי המילוי לשיניים מורכבים מחומרים שונים – לרוב ישתמשו בחומר מסוג מסוים עבור השיניים הקדמיות שיותר בולטות לעין על מנת שלא לפגוע במראה האסתטי של הפה והפנים. חומר זה נחשב לפחות חזק ולכן כאשר מדובר בסתימה שמיועדת לשיניים האחוריות של הפה, רופא השיניים  לרוב יעדיף לעשות שימוש בחומר מסוג אחר שנחשב לעמיד יותר.
  • כתר בשן – כאשר מדובר במקרה יותר מתקדם של עששת, כאשר חלק מהותי מהשן כבר נהרס, עולה הצורך בסתימות מורכבות ורחבות יותר. במקרים כאלה, הסיכוי שהשן תיסדק ואף תישבר הוא גבוה יותר. רופאי השיניים לרוב מנסים להציל את השן אם ניתן ולאחר מכן, להתאים לה כתר חרסינה או מכל סוג שהמטופל יבחר על מנת בכל זאת לשמור על השן המקורית.
  • תעלת שורש – פעמים רבות, כאשר עששת לא מתגלה בזמן, הפגיעה יורדת עמוק יותר ממרכז השן ומגיעה אל השורש. טיפול תעלת שורש כולל הסרה של העצבים הפגועים כולל הרקמות ומילוי האזור מחדש. לאחר ניקוי המקום והמילוי, רופא השיניים יניח כתר מעל האזור שבו טיפל.
  • עקירה – במקרים קיצוניים, בהם לא ניתן לשקם או להציל חלק מהשן, רופא השיניים יאלץ לבצע עקירה, במיוחד כאשר קיים סיכון לפגיעה בעצם הלסת. רופאי שיניים תמיד מנסים להימנע מעקירות של שיניים ומבצעים זאת רק כאשר באמת אין שום דרך לטפל בבעיה. הסרה של שן יכולה להשפיע על מבנה שאר השיניים ובמקרים של עקירת שן, יידרש לשים גשר או שתל באותו אזור.

כאב בשיניים, גם אם הוא אינו בעוצמה גבוהה, מצריך ביקור אצל רופא שיניים. לעיתים מדובר בבעיה פשוטה שאינה דורשת טיפול אינטנסיבי אך אין לדעת. ביקור אצל רופא שיניים, יאפשר אבחון מדויק של הבעיה ויינתן טיפול מתאים

פריודונט
פריודונט